VİTAMİN KDU SINAVI
Kazanım Değerlendirme Uygulaması (KDU) nedir?
Kazanım Değerlendirme Uygulaması (KDU), Vitamin Ortaokul Kurumsal
üyesi olan özel okullara sunulan basılı bir uygulamadır.
5, 6, 7 ve 8. sınıflara yönelik hazırlanan KDU; Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri ile Sosyal Bilgiler (8. sınıfta T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük) derslerine ait testlerden oluşmaktadır.
KDU’yla;
5, 6, 7 ve 8. sınıflara yönelik hazırlanan KDU; Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri ile Sosyal Bilgiler (8. sınıfta T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük) derslerine ait testlerden oluşmaktadır.
KDU’yla;
Ø Öğrencilerin
bilgi ve beceri düzeyleri bilişsel süreçler çerçevesinde değerlendirilmekte,
Ø Uygulama
sonuçları puan gibi sayısal değerler yerine, bu sayısal değerlere karşılık
gelen yeterlik düzeyi tanımlarıyla verilmekte,
Ø Öğrenciler,
eksiklerini tamamlamaları için yönlendirilmektedirler.
Ø KDU, ülkemizde
bu özelliklere sahip ilk ve tek basılı sınavdır.
Yeterlik düzeyi bazlı değerlendirme ne demek? Bu değerlendirmeye ait sonuç
raporlarını nasıl kullanabilirim?
Yeterlik düzeyi bazlı değerlendirme, öğrencilerin derslerde sahip oldukları
bilgi ve beceri düzeylerinin sınav puanı gibi sayısal değerlerle değil, bu
sayısal değerlere karşılık gelen sözel ifadelerle açıklanmasını sağlayan
tanımlamalar içermektedir.
Bu tanımlamalar sayesinde, öğrencinin eğitsel potansiyeli yorumlanmakta ve ilgili ders için neyi yapabileceğini gösteren sonuç raporları oluşturulmaktadır.
Öğrencilerin bulundukları yeterlik düzeylerinin belirlenmesiyle, öğrenme-öğretme süreci öğrencilerin ihtiyaçlarına göre düzenlenebilmekte ve etkili eğitsel süreçler tasarlanabilmektedir.
Bu tanımlamalar sayesinde, öğrencinin eğitsel potansiyeli yorumlanmakta ve ilgili ders için neyi yapabileceğini gösteren sonuç raporları oluşturulmaktadır.
Öğrencilerin bulundukları yeterlik düzeylerinin belirlenmesiyle, öğrenme-öğretme süreci öğrencilerin ihtiyaçlarına göre düzenlenebilmekte ve etkili eğitsel süreçler tasarlanabilmektedir.
KDU hangi amaçla gerçekleştirilmektedir?
Günümüzde, yetişkin bireylerin iş yaşamında ya da günlük yaşamlarında aktif
ve başarılı olmaları için gerekli becerilerin, kendilerine eğitim sürecinde
kazandırılması büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle bir ülkedeki eğitim
sürecinin ve öğrenci başarılarının ayrıntılı bir şekilde incelenmesi ve yıllar
boyunca takip edilmesi o ülkenin temel eğitim politikaları arasında
bulunmalıdır.
Uluslararası bir çalışma olan PISA uygulaması, ülkelerin geleceğini belirleyecek temel eğitim ve öğretim sürecini tamamlamış olan 15 yaş grubu öğrencilerin, günlük yaşamdaki problemleri çözme becerileri üzerine odaklanmaktadır. Benzer çalışmalara, TIMSS ve PIRLS uygulamaları da örnek gösterilebilir. Bu bakış açısı, uluslararası anlamda kabul görmekte ve ülkelerin eğitim sistemlerini etkilemektedir.
Bu nedenle, geleceğin yetişkin bireyleri olacak bugünün öğrencilerinin sahip oldukları bilişsel becerilerin, bu bakış açısıyla belirlenmesi büyük önem taşımaktadır.
Bu yapılırken, elde edilen bilginin eğitim ve öğretim süreçlerine girdi oluşturabilmesine ihtiyaç duyulmaktadır.
Uluslararası bir çalışma olan PISA uygulaması, ülkelerin geleceğini belirleyecek temel eğitim ve öğretim sürecini tamamlamış olan 15 yaş grubu öğrencilerin, günlük yaşamdaki problemleri çözme becerileri üzerine odaklanmaktadır. Benzer çalışmalara, TIMSS ve PIRLS uygulamaları da örnek gösterilebilir. Bu bakış açısı, uluslararası anlamda kabul görmekte ve ülkelerin eğitim sistemlerini etkilemektedir.
Bu nedenle, geleceğin yetişkin bireyleri olacak bugünün öğrencilerinin sahip oldukları bilişsel becerilerin, bu bakış açısıyla belirlenmesi büyük önem taşımaktadır.
Bu yapılırken, elde edilen bilginin eğitim ve öğretim süreçlerine girdi oluşturabilmesine ihtiyaç duyulmaktadır.
Bu ihtiyacı karşılamaya yönelik bir uygulama olan KDU’yla amaçlanan;
Ø Millî Eğitim
Bakanlığının edinilmesini hedeflediği kazanımların, bilişsel süreçler
(uygulama, bilgi sahibi olma, akıl yürütme) göz önüne alınarak ölçülmesi ve
öğrencilerin yeterlik düzeylerinin belirlenmesi,
Ø Öğrencilerin,
puanlamaya ve sıralamaya tabi tutulmadan, sahip oldukları bilgi ve becerilerin
tespit edilmesi,
Ø Öğrencilerin
akademik gelişimlerinin takip edilmesi,
Ø Öğrencilerin
Vitamin Ortaokul içerisindeki ilgili konu anlatımlarına yönlendirilerek, KDU
sonucunda ortaya çıkan eksiklerini gidermelerinin sağlanması,
Ø Kurum
yöneticilerine, okul müdürlerine, öğretmenlere ve öğrencilere, eğitim ve
öğretim süreçlerini hedef odaklı planlamalarını sağlayacak güvenilir verilerden
oluşan, ayrıntılı online raporlar verilmesidir.
KDU’nun diğer merkezî sınavlardan farkı nedir?
Ülkemizde, öğrenci başarısının belirlenmesi amacıyla uygulanan çeşitli
sınavlar bulunmaktadır. Bu sınavlarda öğrenciler, aldıkları puanlara göre
sıralanmaktadırlar. Bunun dışında herhangi bir tanımlama yapılmadığı için
öğretmenler, okul yöneticileri, öğrenciler ve veliler sınırlı bir bilgi elde
ederler.
KDU’da diğer uygulamalardan farklı olarak;
KDU’da diğer uygulamalardan farklı olarak;
Ø Öğrencilere
puan vermek ve onları sıralamak yerine yeterlik seviyeleri, yani neler yapabileceklerini
belirlenmekte ve eksiklerini gidermeleri için çözümler sunulmaktadır.
Ø Farklı zorluk
düzeyindeki; uygulama, bilgi sahibi olma, akıl yürütme gibi bilişsel seviyeleri
temsil eden sorularla, hem her bir öğrencinin hem de farklı yeterlik seviyelerindeki
öğrencilerden oluşan bir sınıfın, öğrenme düzeyinin doğru tanımlanması
sağlanmaktadır.
Ø Uygulamalar
arasında bağlantı kurulmasını sağlayan bir yapı
kullanılmaktadır. Böylece, öğrencilerin zaman içerisindeki performanslarının,
dolayısıyla akademik gelişimlerinin izlenmesi mümkün olmaktadır.
Ø Sonuçların
analizinde "Madde Tepki Kuramı" kullanılmaktadır. Bu sayede,
öğrencilerin cevaplayacakları soru sayısı artırılmadan, ölçme değerlendirme
çalışmasında kullanılacak toplam soru sayısı artırılmıştır.
KDU tarihleri belirlenirken neler dikkate alınıyor?
KDU’yla; analitik düşünme, problem çözebilme, karar verebilme, çıkarım
yapabilme gibi üst düzey becerilerinin ölçülmesi hedeflenmektedir. Türkçe,
Matematik, Fen Bilimleri ve Sosyal Bilgiler (8. sınıfta T.C. İnkılâp Tarihi ve
Atatürkçülük) derslerini kapsayan KDU, yılda iki kez dönem sonlarında
uygulanmaktadır.
Bu sayede, farklı dönemlerdeki KDU uygulamalarının sonuç raporlarıyla,
öğrencilerin akademik gelişimleri takip edilebilmektedir.
KDU nasıl uygulanır?
Ø 5, 6, 7 ve 8.
sınıflara yönelik hazırlanan KDU; Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri ile Sosyal
Bilgiler (8. sınıfta T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük) derslerine ait
testlerden oluşmaktadır.
Ø Uygulama, tüm
Türkiye’de Sebit tarafından belirlenip ilan edilen tarih aralığında
gerçekleştirilmektedir.
Ø Uygulama 2 oturumdan
oluşmaktadır. Oturumlar, birbirini takip eden günlerde yapılabileceği gibi, bir
gün ara verilerek de uygulanabilmektedir.
Ø Uygulamada
kullanılacak kitapçık ve optik formlar, uygulamadan en geç 2 gün önce okul
yönetimine kargo ile ulaştırılmaktadır.
Ø Oturum, Türkçe ve Matematik
testlerinin bulunduğu 1. kitapçık ve bu kitapçığa ait optik form verilerek
gerçekleştirilir.
Ø Oturum, Fen
Bilimleri ile Sosyal Bilgiler testlerinin bulunduğu 2. kitapçık ve bu
kitapçığa ait optik form verilerek gerçekleştirilir.
Ø Uygulamadan
hemen sonra “sadece optik formlar”, okul tarafından yönerge metinlerinde yer
alan adrese kargoyla gönderilmelidir.
DINAVA GİRECEK HERKESE BAŞARILAR
Yorumlar
Yorum Gönder